Kylämummiksi/-vaariksi

28.11.2019

Kylämummi- ja kylävaaritoiminta on MLL:n paikallisyhdistysten toteuttamaa toimintaa, jossa mummi- ja vaari-ikäisillä on mahdollisuus toimia vapaaehtoisina isovanhempina lasten ja nuorten parissa. Kylämummiksi tai -vaariksi voi ryhtyä kuka tahansa lasten kanssa olemisesta kiinnostunut luotettava aikuinen. Kylämummilta tai -vaarilta ei vaadita mitään erityistaitoja - riittää että haluaa puuhata lasten kanssa ja olla läsnä.

Toimintaa järjestävän yhdistyksen kanssa mietitään, mikä olisi juuri sinulle sopivin paikka toimia vapaaehtoisena. Se voi olla esimerkiksi päiväkoti, kerho, MLL:n perhekahvila tai kirjaston satutunti. Jos haluat tehdä vapaaehtoistyötä alakouluikäisten lasten parissa, voit ryhtyä lukumummiksi/-vaariksi tai koulumummiksi/-vaariksi.

Koulumummit ja -vaarit

Koulumummi ja -vaari tekee vapaaehtoistyötä koulussa. Koulussa vieraileva koulumummi tai -vaari on lapsille tärkeä aikuinen, jota on helppo lähestyä ja joka luo rauhallista, turvallista ja välittävää ilmapiiriä koko koululle. Koulumummien ja -vaarien läsnäolo kouluissa auttaa luomaan kouluympäristöstä turvallisemman paikan ja omalta osaltaan vähentämään koulukiusaamista.

Koulumummit ja -vaarit ovat vapaaehtoisia, jotka ovat läsnä koulujen arjessa. He ovat mukana oppilaiden koulupäivässä auttamassa ja kuuntelemassa. Koulumummit ja -vaarit osallistuvat koulupäivään opettajien kanssa yhdessä sovitulla tavalla vapaaehtoiselle sopivan aikataulun puitteissa. He voivat esimerkiksi touhuta lasten kanssa välitunneilla, avustaa opettajaa tunneilla tai olla vain läsnä turvallisena aikuisena koulupäivän aikana. Koulumummin tai -vaarin tehtävänä ei kuitenkaan ole korvata koulujen ammattitaitoista henkilökuntaa.

Kaikilla kouluikäisillä ei ole isovanhempia tai he asuvat kaukana. Koulumummien ja -vaarien läsnäolo kouluissa rakentaa sukupolvien välistä vuorovaikutusta ja antaa mahdollisuuden eri sukupolvien kohtaamiselle arjessa.

Lue tästä parkanolaisesta koulumummosta Sirpa Juupajärvestä (Ylen uutiset 28.8.2015)

”Jos jokin menee pieleen, niin halaus koulumummolta auttaa jälleen uusiin haasteisiin.”
(Ylen uutiset 28.8.2015)

Lukumummit ja -vaarit

Lukumummi- ja vaari tekee myös vapaaehtoistyötä koulussa. Lukumummi- ja lukuvaari -toiminnan tavoitteena on auttaa lapsia parantamaan lukemisen sujuvuutta sekä edistää lasten kiinnostusta lukemiseen. Vapaaehtoiset mummit ja vaarit tapaavat lapsia koulupäivän aikana kahden kesken tai pienissä ryhmissä. Toiminnan tarkoituksena on tarjota lapsille lisää lukukokemuksia sekä innostaa heitä lukemisen pariin yhteisten lukutuokioiden avulla. Kiinnostuitko? Lue lisää toiminnasta täältä.

Jos haluat mukaan toimintaan, ota yhteyttä:

Annika Rinta-Jouppi
annika.rinta-jouppi(at)mll.fi