Isäkaveritoiminta

28.11.2019

Isäkaveritoiminta

Mitä on isänä oleminen? Mitä isä tekee? Ja miltä isyys minusta tuntuu?  Onko isyys erilaista eri kulttuureissa? Ja missä leikkipuistossa on paras köysirata?

Näihin kysymyksiin on paras etsiä vastausta yhdessä toisen isän kanssa.

MLL:n Uudenmaan piiri etsii hyvin suomea puhuvia vapaaehtoisia isiä, jotka ovat kiinnostuneet toimimaan opastajina suomalaiseen isyyteen alle kouluikäisten lasten maahanmuuttajataustaisille isille. Vapaaehtoisille järjestetään perehdytyskoulutuksia säännöllisesti Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa.

Etsimme myös henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita vetämään yhdessä kanssamme vaikkapa omaan harrastukseensa liittyen isä-lapsi-toimintaa ryhmille, joihin osallistuu sekä kotoutuvia maahanmuuttajataustaisia isiä että hyvin suomea puhuvia ja kantaväestöön kuuluvia isiä.

Toiminnassa on kaksi perustoimintamuotoa: kahden isän keskinäisten kaverisuhteiden tukeminen ja ryhmätoiminnot. Toiminta on käynnistetty vuoden 2018 alusta.

Toiminta-alueina ovat vuonna 2018 olleet Helsinki, Espoo ja Vantaa. Vuonna 2019 toiminta ulottuu myös Keravalle ja Järvenpäähän.

Toiminnan tarkoitus
- isyyden tukeminen ja isien roolin vahvistaminen
- toimintamahdollisuuksia isänä sekä toisten isien vertaiskokemusta
- maahanmuuttajaisien suomen kielen vahvistaminen ja verkostojen kehittäminen
- ennakkoluulojen vähentäminen ja eri kulttuureiden tutuksi tekeminen

Tule mukaan isien yhteiseen toimintaan!

Työntekijämme etsivät meille ilmoittautuneista hyvin suomea puhuvista vapaaehtoisista ja maahanmuuttajataustaisista isistä mm. lasten iän, asuinpaikan ja harrastusten perusteella mahdollisimman yhteensopivat kaveriehdokkaat. Isät voivat sopia yhdessä, mitä haluavat tehdä ja missä haluavat nähdä. He voivat esimerkiksi mennä lasten kanssa leikkipuistoon, retkelle, kirjastoon, ongelle tai pelata futista tai lautapelejä.

Lähtökohta on, että vapaaehtoinen Isäkaveri ja maahanmuuttajaisä voisivat sitoutua tapaamaan 5 kertaa.

Myös kantasuomalaiset perheet saavat toiminnasta paljon: Esimerkiksi uusia ystäviä sekä lapsille että aikuisille, uusia kokemuksia ja näkökulmia perhe-elämään, hyvän syyn isälle viettää aikaa lasten kanssa ja omaa aikaa äidille!

Aluksi vapaaehtoiset käyvät lyhyen perehdytyskoulutuksen. Kaikki isäparit tapaavat ensimmäisen kerran tutussa, mutta neutraalissa ympäristössä. Läsnä ovat maahanmuuttajaisä, vapaaehtoinen isä ja MLL:n työntekijä. Työntekijät seuraavat myös kaverisuhteiden kehittymistä sekä tarjoavat tarvittaessa tukea ja ohjausta. Koulutukseen osallistuminen ei vielä velvoita ryhtymään vapaaehtoiseksi.

Seuraava perehdytyskoulutus järjestetään:

PEREHDYTYSKOULUTUKSET OVAT TOISTAISEKSI TAUOLLA. ISÄKAHVILOIDEN, VAARINKAHVILOIDEN TAI TOIMINNALLISTEN ISÄ-LAPSI-RYHMIEN OHJAAMISESTA KIINNOSTUNEILLE VAPAAEHTOISILLE JÄRJESTÄMME YKSILÖLLISTÄ PEREHDYTYSTÄ TARPEEN MUKAAN. OTA YHTEYTTÄ!

Tule vetämään kanssamme isä-lapsi-ryhmätoimintaa

Maahanmuuttajaisien toiminnassa käynnistetään myös ryhmätoimintaa, jonka on tarkoituksena tarjota mielekästä tekemistä maahanmuuttajataustaisille ja suomenkielisille isille yhdessä alle kouluikäisten lasten kanssa. Ryhmien toimintasisällöt voivat vaihdella ja otamme mielellämme vastaan ehdotuksia ryhmien sisällöstä. Päävastuu ryhmätoiminnoista on hankkeen työntekijöillä, mutta jos olet kiinnostunut luotsaamaan tällaista ryhmätoimintaa vaikkapa oman suosikkiharrastuksesi parissa, otathan meihin yhteyttä!

Tule mukaan ja tutustu uusiin ihmisiin!

Lisätiedot:

Petri Öhman, 044 713 2653, petri.ohman@mll.fi