Kaveriksi

10.1.2019

Kaveriksi

Tule lapsen tai nuoren kaveriksi!

Koulutamme vapaaehtoisia aikuisia lasten ja nuorten tukihenkilöiksi. Kaveritoiminta on suunnattu 7-17 vuotiaille lapsille ja nuorille. Tavoitteenamme on olla lasten ja nuorten tukena mahdollisimman varhain.

Joka viides lapsi kokee itsensä ajoittain yksinäiseksi ja joka kymmenennellä lapsella yksinäisyys jatkuu vuodesta toiseen. Jatkuvalla yksinäisyydellä voi olla hyvin vakavia seurauksia lasten ja nuorten terveydelle sekä hyvinvoinnille. Me aikuiset voimme kuitenkin auttaa!

Lapsi tai nuori ohjautuu kaveritoimintaan usein oman opettajan, koulukuraattorin, koulupsykologin tai kouluterveydenhoitajan ohjaamana. Vanhemmat voivat myös hakea lapselleen kaveria.

Milloin kaveria tarvitaan?

Kaverista voi olla apua esimerkiksi silloin, kun
• lapsi tai nuori ei löydä kavereita
• lapsi tai nuori kokee itsensä yksinäiseksi
• vapaa-ajalla ei ole mielekästä tekemistä
• omasta lähipiiristä ei löydy aikuista juttuseuraa tai harrastuskaveria
• koulu ei suju toivotusti

Minustako kaveri lapselle tai nuorelle?

Kaverit ovat tavallisia, luotettavia aikuisia, jotka toimivat vapaaehtoisesti lasten tai nuorten tukena. He saavat koulutuksen, säännöllistä jatkokoulutusta ja työnohjausta. Kaikki kaveritoiminnasta kiinnostuneet haastatellaan ja haastattelun perusteella valitut henkilöt osallistuvat koulutukseen. Koulutus on yhteinen perhekummitoiminnan kanssa. Löydät seuraavat koulutukset täältä

Kaveritoiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset ovat sitoutuneet toimintaan vähintään vuodeksi. Kaverit noudattavat vapaaehtoistyön eettisiä periaatteita ja ovat vaitiolovelvollisia. Kavereilta pyydetään lupa rikostaustaotteen selvittämiseen.

Kaveritoiminta on käynnissä samoissa kunnissa kuin perhekummitoimintamme eli  Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Loviisa, Mäntsälä, Nurmijärvi, Porvoo, Raasepori, Sipoo, Tuusula, Vantaa, Vihti.

Jos ilmoittautumislomake ei näy alla normaalisti, saat avattua sen uuteen ikkunaan klikkaamalla tästä